יום שני, 13 בדצמבר 2010

מערכת החינוך באשדוד צועדת למאה ה-21

מדוע יש צורך להתאים את מערכת החינוך למאה ה-21?
ההתפתחויות הטכנולוגיות והשינויים שאנו חווים במאה ה-21 ובמיוחד החדירה של טכנולוגיות המידע והאינטרנט, יצרו שינויים בכל תחומי החיים: הכלכלה והתעסוקה השתנו, העולם הפך להיות "כפר קטן" אך גלובאלי, הקשרים בין אנשים קיבלו מימדים חדשים, ועוד. המחקר וההתנסות מלמדים כי השתנו גם התהליכים החברתיים וכי שינויים מתחוללים גם בדפוסי החשיבה וההבנה של בני האדם. בעקבות כל אלה גם תפקידיהם של של בית-הספר והמורים השתנו, ומערכת החינוך נדרשת להתמודד עם אתגרים ותביעות חדשים. יחד עם זאת, יישום רעיונות חדשניים ומודרניים אינו בא על חשבון התפקידים המסורתיים של בית הספר: לשמר את המורשת, ליצור קהילה בעלת ערכים משותפים, לגבש תחושת שייכות והזדהות וכמובן לחתור למצוינות ולהגיע להישגים. מערכת חינוך המעוניינת להישאר רלוונטית ולהידבר עם תלמידיה חייבת אפוא לבנות תכנית המעצבת את דרכה מחדש. מהי התכנית? עם אלו בעיות היא מבקשת להתמודד? מהן המשמעויות של התאמת מערכת החינוך למאה ה-21? בבלוגים הקרובים אתייחס לשאלות אלה ואנסה להשיב עליהן ואף אצביע על הנעשה בעירנו בתחומים אלה.

איך עושים זאת? - פדגוגיה חדשה!
מערכות חינוך המבקשות להיות חדשניות, צריכות להיות בעלות יכולת לפתח פדגוגיה חדשה. זוהי פדגוגיה המשלבת את הטכנולוגיה בלמידה ובהוראה, נותנת לתלמידים כלים להתמודד בהצלחה בעולם החדש ובו זמנית מחנכת לערכים ובונה חברה בריאה ומלוכדת. הפדגוגיה החדשה בנויה על התנסות בתהליכי למידה משמעותית המאפשרים לפתח אצל הלומדים מיומנויות הנדרשות בעדן הנוכחי כמו: עיבוד מידע והפיכתו לידע, עבודת צוות, יכולת לפתור בעיות ועוד. מורים העושים שימוש בפדגוגיה חדשה יוצרים שעורים מגוונים, מעניינים ואקטואליים, המשלבים חומרים רלבנטיים לתלמידים. כך הם תורמים להעלאת ההישגים, ליצירת מוטיבציה ללמידה, לפיתוח אישי, ליצירת עניין בלימודים, למתן ביטוי אישי וחברתי, ועוד. שילוב של תקשוב (תקשורת באמצעות מחשבים) בתהליכי הלמידה מאפשר ללמוד הן בין כתלי בית הספר אך גם מחוצה לו, בבית - מכל מקום ובכל זמן, באופן עצמאי ובקצב אישי, להסתייע בסרטים, באתרים ובמאגרי מידע המייצגים את הידע האנושי במיטבו. אפשר להיות בקשר עם מומחים בארץ ובעולם, לגשר בין תרבויות, ואולי אף לצמצם חילוקי דעות. זוהי למידה מרחיבת אופקים, היא מעמיקה ואיכותית יותר וגם מאפשרת לתת מענים מגוונים לשונות שבין הלומדים. כדי לחולל את התהליך, הצוותים החינוכיים נדרשים לאמץ סביבות למידה מתקדמות, ולהתמקצע. או אז נגרם מהפך בחיי ביה"ס: נפתחים בו ערוצי תקשורת שלא היו קיימים ונבנים קשרים חדשים בין הקהילה לבין מערכת החינוך (ראו לדוגמא את הבלוג הזה). התדמית של בית-הספר הנתפס ע"י התלמידים כמוסד ארכאי משתנה וניתן ולהעלות את המוטיבציה שלהם ללמידה. עם זאת שילוב מתקדם של טכנולוגיות מידע בחינוך דורש הקמת תשתיות, השקעה בהכשרה של כוחות הוראה, ויצירת תכניות ותהליכי הטמעה בגישה מערכתית.

אז מה עשינו באשדוד בתחום זה?
עירית אשדוד היתה בין הערים הראשונות להכיר בצורך זה ולפעול לבניית תשתיות שיאפשרו קידום הרעיונות החדשניים והשיטות המתקדמות. החל מתשס"ט הוחל בהפעלת תכנית יישומית. תקציב החינוך העירוני כלל הקצאות לשיפור מערך ההוראה וסביבות הלמידה בבתי הספר, אשר החלו להטמיע תהליכי תקשוב וטכנולוגיה. תודות להשקעות אלו, להתארגנות הטובה של המערכת ולעשייה בתחום, יכלו בתי הספר שלנו להפעיל בזמן מבצע "עופרת יצוקה" מערך של ערוצים מתוקשבים, שסייעו לקיים למידה ונתנו מענה לתלמידים, מורים והורים בזמן שגרת החרום.

לנוכח התנסות מוצלחת זו הוחלט עם שוך האש להרחיב את התהליך ולבנות תכנית תקשוב עירונית, רב שנתית וכוללת למערכת החינוך. הנהלת העיר קבעה מדיניות עירונית הרואה בקידום מערכת החינוך אתגר חיוני וראשון במעלה, והיא משקיעה משאבים רבים בתכנית ובקידומה. התשתיות שודרגו עוד והנושא קיבל עדיפות: המנהלים בבתי הספר היסודיים והעל-יסודיים והמורים הוכשרו להפעיל הוראה משולבת טכנולוגיה בשיעוריהם, מערך הניהול הבית ספרי התמחשב, הכתות צויידו בעזרים ובכלים מתקדמים, הוקמו אתרים בית ספריים פעילים והדרכה נכנסה לפעולה. לבתיה"ס הוכנסו כמה תכניות חדשניות שהתקבלו בהתלהבות על ידי תלמידים, הורים, מורים ומנהלים, שהרחיבו עוד יותר את מעגל הפעילים בסביבה הדיגיטאלית. התכנית מנוהלת במשותף ובתיאום עם הפיקוח הכולל והמקצועי של משרד החינוך וכן תוך כדי התייעצות עם מומחים.
כל הפעולות וההשקעות יצרו במערכת החינוך בעיר שינוי מבורך וכבר עתה ניתן לקבוע כי העיר אשדוד הינה אחת הערים המתקדמות ביותר בארץ בתחום זה. בבתי הספר ניתן לראות את התוצאות: ההוראה המתוקשבת גרמה לשינוי התנהגותי בקרב מורים ותלמידים, המוטיבציה ללמוד וללמד עלתה, יש יותר עניין ורצינות בלימודים, ההישגים, האקלים הבית ספרי ורמת המשמעת השתפרו. ואכן, הישגי העיר זוכים להכרה ושבח של הפיקוח המקצועי ושל אנשי החינוך באקדמיה כאחד, ומספר בתי"ס בעיר גם צויינו כמצטיינים בקנה מידה ארצי ומחוזי. כתוצאה מכך גם יוכנסו בתמיכת העיריה והפיקוח תוך שנתיים כל בתיה"ס היסודיים בעיר למסגרת התכנית הלאומית לתקשוב ומספר בתי ספר - שהראשון בהם הוא בית הספר "אשכול" - יבחרו להיות בתי ספר מדגימים בארץ.

יהודה פרנקל
הממונה על החינוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה