יום ראשון, 13 בפברואר 2011

מתמטיקה באשדוד - למה? איך? ולאן?

למעלה משני עשורים רווחת בארץ אי שביעות רצון מהישגי מערכת החינוך במתמטיקה.
מבדקים ומבחנים לאומיים ובינלאומיים מצביעים על כך שישראל מצויה במגמת ירידה בהישגים, מאז שנות ה- 60, במקצועות חשובים כמו; הבנת הנקרא, אנגלית ומתמטיקה. בעיה זו אינה ייחודית ליישוב מסוים בארץ ולא פסחה גם על אשדוד.

מתוך סל הידע לו נדרש אדם בוגר, מתמטיקה היא מרכיב ידע בסיסי. לכן, מערכת החינוך בישראל מתמקדת במתמטיקה, מחייבת כל תלמיד בביה"ס ללמוד מתמטיקה ולסיים בהצלחה את בחינות הבגרות במתמטיקה, במינימום 3 יחידות לימוד (יח"ל).

נכון לשנת הלימודים תשע"א, הנתונים מצביעים על כך, שבעיר אשדוד כ- 60% מהתלמידים לומדים ברמה הבסיסית של 3 יח"ל במתמטיקה והשאר, כ- 40%, לומדים ברמות הגבוהות של 4 ו-5 יח"ל במתמטיקה.

למתמטיקה חשיבות רבה בחיינו:
• מתמטיקה היא כלי עזר וידע הכרחי, המשמש אותנו בשגרה, בכל תחום, בכל מקום, בכל עת ובכל גיל.
• מתמטיקה היא מרכיב הכרחי בתעודת בגרות. בלעדיה, התלמיד אינו זכאי לתעודת בגרות.
• מתמטיקה ברמה גבוהה (4 ו-5 יח"ל) מאפשרת לימודים בתחומי הטכנולוגיה ומדעי הטבע והחיים.
• מתמטיקה פותחת בפנינו אפשרויות לתעסוקה, במקומות עבודה יוקרתיים, מובחרים ואיכותיים.
• מתמטיקה מפעילה ומפתחת את המוח והחשיבה. בכך, גם מונעת ניוון המוח, התדרדרותו התפקודית ואובדן כישורים קוגניטיביים ומנטאליים.

לפיכך, שמנו לנו למטרה, לשפר את הישגי התלמידים במתמטיקה, בבתי הספר העל יסודיים באשדוד, בטווח של 3 שנים, כאשר הצבנו שתי מטרות על:
• מתמטיקה לא תהיה הגורם לאי זכאות לתעודת הבגרות.
• לפחות 70% מהתלמידים ילמדו ברמות של  4 ו-5 יח"ל לבגרות במתמטיקה.
  (הממוצע הארצי כיום - 50%).

המציאות של היום שונה מהעבר. לתלמידים תחומי עניין רבים ומגוונים, מתמטיקה אינה אטרקטיבית בעיניי התלמיד בהשוואה לפיתויים הניצבים בפניו, שיטות ההוראה מיושנות אל מול הטכנולוגיה שהתפתחה. כך, שכללי "המשחק" השתנו, וצריך להתאים את השיטה למציאות החדשה.

התחלנו בתהליך שמטרתו לתת מענה לבעיות בשלושה רבדים (נדבכים):
רובד עירוני
הקמת צוות היגוי המבוסס על נציגות מכל בתי הספר העל יסודיים בעיר. מטרתו של צוות ההיגוי לדון בבעיות הכלליות המיוחסות להוראת/לימוד מתמטיקה, להציע מענה לבעיות אלו ולהפיק תוצרים (פעילויות, שיטות עבודה חדישות, אמצעים וכדומה), שייושמו בבתי הספר, ישנו המצב הקיים ויתאימו אותו למציאות הנוכחית, באופן אחיד.
רובד בית ספרי
מתן מענה לבעיות מקומיות, הרלוונטיות לביה"ס, עם צוות המורים למתמטיקה, בניצוחן של רכזות המקצוע והנהלת ביה"ס.
רובד אישי
תצפיות, ליווי, הדרכה והקניית כלים למורים למתמטיקה, בכל בית ספר. התייחסות למקצועיות ולתפקוד המורה בכיתה ומחוצה לה.

אנו פועלים למען שיפור וחידוש אמצעי (עזרי) ההוראה, ניצול המשאבים הטכנולוגיים הקיימים, שיפור דרכי ההוראה, יחס אישי לתלמידים, שילוב התלמידים בהוראה, תגבור וסיוע לתלמידים על פי הצורך ועידוד הצלחה והישגים גבוהים.
נפעל לקיומן של פעילויות חברתיות, בית ספריות ועירוניות, הקשורות במתמטיקה, שמטרתן, להביא להעלאת המתמטיקה על סדר היום ובכך, לייצר סביבת לימוד מעניינת, מושכת, מאתגרת ופורה.

נמשיך לוודא את הצלחת תלמידי העיר הן במתמטיקה והן בכלל מקצועות הלימוד.

יהודה פרנקל
הממונה על החינוך באשדוד

2 comments:

  1. אנונימי29/4/11

    29.4.11
    למר יהודה פרנקל היקר תודה רבה על המאמרים גם אני בתור מידענית ספרנית ומורה תמיד מנסה ליצור פדגוגיות חדשות בספרייה. בניתי אתר ללימודי המתמטיקה והגאומטריה באמצעות האוריגמי שאני חובבת תחום זה מילדותי,
    הנה הלינק http://www.orianit.edu-negev.gov.il/origami/
    (בניתי במסגרת קורס בבן גוריון, ניתן להגיע ללינק על ידי הקלדה של יהודית לוי ואוריגמי בגוגל.)
    תודה, יהודית.

    השבמחק
  2. יהודית שלום,
    תודה על תגובתך.
    כפי שכתבתי במאמרים קודמים, הכן מערכת חינוך צריכה לשאוף ולפתח פדגוגיה חדשה - ועל כן, ישר כח במעשייך.
    לידיעתך, בבית הספר למחוננים בעיר קיימת מגמת אוריגמי - זה מקצוע שנלמד שם בצורה טובה ומבוקשת.
    המשך עבודה נעימה ופוריה.
    יהודה פרנקל

    השבמחק