יום ראשון, 10 באפריל 2011

מסיכון לסיכוי - התוכנית הלאומית לילדים ולנוער בסיכון

התקופה שבין הלידה לגיל שש, הינה התקופה המשמעותית ביותר בהתפתחות הילד, בה נרכשות מיומנויות קוגנטיביות, מוטוריות, רגשיות וחברתיות, המשפיעות על יכולת של הילד  להשתלב במערכת החינוך בעתיד, בפרט, ועל יכולתו לתפקד בחברה ולתרום בה בכלל.

רבים מההורים מעוניינים לתרום להתפתחות ילדיו ולתמוך בה, אך מההורים רבים נבצר הדבר, עקב התמודדותם עם קשיי פרנסה, הגירה, חולי והתפתחות לקויה של ילדיהם.

ממשלת ישראל זיהתה בעיה זו ופעלה להקמת ועדה שמיד, ועדה ציבורית רב שנתית לבדיקת מצבם של ילדים ונוער בסיכון ובמצוקה ולטיפול בנושא זה.

עיריית אשדוד, מתוך התקציב הכללי, החליטה לעשות העדפה מתקנת בגיל הרך בגין האמונה כי טיפול בבעיות של ילדים בגיל הרך הנמצאים בתחילת דרכם, היא קלה ונגישה יותר מטיפול בבעיות אצל ילדים בגילאים בוגרים יותר, להם ייתכנו בעיות וקשיים גדולים ומורכבים יותר.

מיפוי עירוני המבקש לבחון את מצב הילדים המאותרים בסיכון בגיל הרך נערך באשדוד בתחומים הקשורים לבעיות במשפחה וטיפול בילד, בעיות בתפקוד הילד בתחום הרגשי והחברתי ובעיות בתפקוד הילד בתחום ההתפתחותי והלימודי.

נתוני המיפוי נלמדו ונבחנו על ידי ועדת היגוי עירונית לגיל הרך, המורכבת מאנשי מקצוע מתחומי הרווחה, החינוך, הבריאות והקליטה, ובהתאם לנתונים אלו, נבנה מערך רב שנתי של שירותים ותוכניות התערבות לטיפול בילדי הגיל הרך ובהוריהם בקהילה בהשקעה תקציבית נכבדת של כשני מיליון ש"ח תוך התייחסות לרב תרבותיות בעיר.

בימים אלה, אנו נמצאים בתהליכים מואצים של הקמת והפעלת כלל התכניות בעיר.
ביניהן התוכניות הללו:
• איתור ילדים עם חשד להפרעות קשב וריכוז בגיל הגן והקמת מערך טיפול תומך.
• תכניות תגבור והעשרה - המשחק ככלי לקידום התפתחותי.
• קריאה לקריאה - תכנית התערבות לשיפור המיומנויות המילוליות והגרייה השמיעתית.
• תכנית לצמצום מספר הילדים בסיכון הנשארים שנה נוספת בגן חובה.
• תכנית האתגר - הדרכת הורים וילדים.
• מועדונית טיפולית לילדים בגיל הרך.
• דלת פתוחה להורים לילדים בסיכון התפתחותי בגיל הרך.
• טיפולים קבוצתיים להורים.
• ועוד.

התכניות שנבחרו משקפות את שאיפתם של אנשי המקצוע באשדוד לטפל בילדים בסיכון בגיל הרך תוך שילוב של תכניות טיפוליות במסגרות חינוכיות בגיל הרך וזאת על מנת להגביר את הפעילות המניעתית ויישום תכניות שפותחו בשנים האחרונות והמשקפות גישות טיפוליות עדכניות, תוך איזון בין הגורמים השונים העוסקים ומטפלים בגיל הרך.

בבלוגים הבאים אעסוק ואפרט את הנעשה בגילאים יותר מאוחרים במסגרת התוכנית הלאומית לילדים ולנוער בסיכון.

כולי תקווה כי נשכיל לנצל את חלון ההזדמנויות הזה ולטפל מבחינה מערכתית-שורשית בבעיות הרגשיות והאחרות שיש לילדים נורמטיבים באשדוד כמו בכל הארץ, וכי בשנים הבאות נהיה שותפים להצלחת התוכנית בגיל הרך כאשר יהפכו הילדים לתלמידים בבתי הספר היסודיים ואזרחים צעירים – בריאים, חזקים ומעורבים בקהילה.

אנחנו נערכים כך שהתוכנית תנוצל בצורה הטובה ביותר.

בברכה,
יהודה פרנקל
הממונה על החינוך באשדוד

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה