יום רביעי, 20 ביולי 2011

משחק השחמט - כלי חינוכי במערכת החינוך

משחק השחמט הוא כלי חינוכי ממעלה ראשונה לתכנון אסטרטגיה, להתמדה, ליכולת להפסיד משחק בכבוד ולתכונות נוספות המפתחות את יכולות החשיבה ואשר חשובות כל כך לחיים וללימודים - לא פחות מלימודים במקצועות נוספים.
היכולות הנרכשות דרך משחק השחמט משפיעות לטובה על ההישגים במתמטיקה, בפיזיקה ובמדעים אחרים וכן על הלימודים ההומניטאריים, ומפעילות מעין תגובת שרשרת של ידע ואינטליגנציה.

בשל יכולתו של משחק השחמט להשפיע על מרכיבים רבים בחינוך, ומתוך ההבנה כי ניתן לנצל את אהבתם של הילדים להתחרות ולשחק, הכנסנו לבתי הספר באשדוד לפני כשבע שנים את משחק השחמט ככלי משלים ללימודים.

כיום, במימון העירייה ובשיתוף פעולה עם קרן קרב, פועלים, מעל ל-20 מדריכי שחמט, באופן קבוע בבתי הספר באשדוד ומלמדים כ-4000 ילדים (לשם השוואה, באקדמיית הכדורגל באשדוד לומדים כ-1,500 צעירים). ילדים אלו, בגילים בין שמונה לעשר, זוכים לקבל העשרה הן בין כותלי בתי הספר והן במועדון השחמט העירוני שהוקם גם הוא לפני כשבע שנים במימון ובתמיכה של עיריית אשדוד.

מועדון השחמט העירוני מוציא מידי שנה אלופים ברמה הארצית ונציגיו נכללים באופן קבוע בסגל נבחרת ישראל. הוא עושה "באז" רציני ברחבי העיר ומצליח לסחוף ילדים ומבוגרים כאחד להתאהב במשחק השחמט.

ואכן, מצליחה תוכנית השחמט בבתי הספר ומצליח מועדון השחמט העירוני להוציא אלופים בתחום זה ונציגים מאשדוד תופסים באופן קבוע את המקומות הראשונים בתחרויות הארציות,  אך חשוב להבין כי סיפור האלופים הוא פועל יוצא מתרומתו החינוכית והערכית של משחק השחמט בלימודים ובחיים בכלל.

מתוך האמונה כי שחמט בגיל צעיר תורם לפיתוח יכולת החשיבה ולשיפור הציונים באופן כללי, אנו מעודדים את בתי הספר לאמץ את השחמט כנושא לימוד, ומאפשרים מימון חלקי של התוכנית.

אנו מתכוונים לפעול לשיתוף פעולה בין ההורים וילדיהם בתחום השחמט, וליצור פן חינוכי נוסף של קשרי ילדים-הורים וזמן איכות. ומקווים לחזות, כבר בחופשת הקיץ הנוכחית, בילדים והוריהם המשחקים שחמט בכל שעות הפנאי ובכל פינה בעיר בנוסף לפעילות המקיימת במסגרת בית הספר.

לסיום, ברצוני למסור ברכות ואיחולי הצלחה לנציגי העיר אשדוד שייצגו את ישראל באליפות אירופה לצעירים הקרובה, בסלובניה:
• טריגר רמון, בן 12, סגן אלוף הארץ עד גיל 12.
• אנסטסיה וולר, בת 8, אלופת ישראל לבנות עד גיל 8 ועד גיל 10.
• תמר ג'ינלי, בת 13, אלופת הארץ עד גיל 14.
• אורי טייכמן, בן 16, מקום שלישי בישראל עד גיל 16.
השתתפותכם בתחרות אירופה היא גאווה למערכת החינוך באשדוד ולכל השותפים במלאכת השחמט בעיר.

בברכה,
יהודה פרנקל
הממונה על החינוך באשדוד

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה